Hvorfor er denne tale interessant?
Zach Wahls var én ud af hundredvis af ukendte borgere, der udnyttede sin retssikrede taletid til en høring om et lovforslag imod homo-ægteskaber. Politikerne i salen har næppe lyttet efter, men på Youtube har hans tale i skrivende stund næsten 19 millioner visninger. Wahls har siden opbygget en karriere som forfatter, aktivist og foredragsholder ud fra én overbevisende tale på tre minutter. Det er især hans argumentation over for et modvilligt publikum, der er beundringsværdig – men også problematisk.
Den retoriske situation
Den 31. januar 2011 adresserer den 19-årige Zach Wahls The Iowa House Judiciary Commitee. Scenen er en offentlig høring for et forslag om en forfatningsændring, der vil forbyde homo-ægteskaber i Iowa. Forslaget lyder på, at der skal skrives direkte i forfatningen, at et ægteskab er mellem en mand og en kvinde. Lovforslaget har inden høringen et stærkt flertal mellem de folkevalgte.
Um, I guess the point is our family really isn’t so different from any other Iowa family. You know, when I’m home we go to church together, we eat dinner, we go on vacations. Ah, but, you know, we have our hard times too, we get in fights…you know. Actually my mom, Terry was diagnosed with multiple sclerosis in 2000. It is a devastating disease that put her in a wheelchair.
So we’ve had our struggles. But, you know, we’re Iowans. We don’t expect anyone to solve our problems for us. We’ll fight our own battles. We just hope for equal and fair treatment from our government.
Being a student at the University of Iowa, the topic of same sex marriage comes up quite frequently in classroom discussions… you know the question always comes down to, well, “Can gays even raise kids?”
In question, you know, the conversation gets quiet for a moment because most people don’t really have any answer. And then I raise my hand and say, “Actually, I was raised by a gay couple, and I’m doing pretty well.”
I’m not really so different from any of your children. My family really isn’t so different from yours. After all, your family doesn’t derive its sense of worth from being told by the state: “You’re married. Congratulations.” No.
The sense of family comes from the commitment we make to each other. To work through the hard times so we can enjoy the good ones. It comes from the love that binds us. That’s what makes a family.
So what you’re voting here isn’t to change us. It’s not to change our families, it’s to change how the law views us; how the law treats us. You are voting for the first time in the history of our state to codify discrimination into our constitution, a constitution that but for the proposed amendment, is the least amended constitution in the United States of America. You are telling Iowans that some among you are second class citizens who do not have the right to marry the person you love.
So will this vote affect my family? Will it affect yours?
In the next two hours I’m sure we’re going to hear plenty of testimony about how damaging having gay parents is on kids. But in my 19 years, not once have I ever been confronted by an individual who realized independently that I was raised by a gay couple.
Thank you very much.
Det siger retorikerne
Zach Wahls' tale er et skoleeksempel på, hvordan man henvender sig til et fjendtligt indstillet publikum. En af grundene til talen bliver så stærk, er Wahls' evne til at tale sig ind i de kultur- og værdikonservative forestillinger og værdier.
Talen er et eksempel på en helt ukendt persons relativt almindelige tale. Wahls benytter sig af sin borgerret til at tale i tre minutter ligesom et væld af andre mennesker. Wahls formår dog at skille sig ud og bruge det faktum, at han blot er en “sixth-generation Iowan”, som føler sig ramt af retssystemet og derfor har besluttet at tage sagen i egen hånd. Han håndterer situationen på en afslappet måde. Han hidser sig aldrig op, taler i et roligt tempo og advokerer for sin sag gennem en formfuldendt fortælling.
Hans budskab er, at regnbuefamilier er fuldstændige ‘normale’ - det vil sige ligesom den klassiske kernefamilie. Børn af homoseksuelle par får ikke dårligere karakterer, anden seksuel orientering eller dårligere livsvilkår end børn af heteroseksuelle par. På den måde taler Wahls ud fra en værdikonservativ idé om ‘det gode liv’.
Skriver man hans argumentation ud, vil den lyde i retning af: Min regnbuefamilie er ‘normal’, derfor har vi ret til at være her. Den argumentation skulle vise sig at være effektiv. Men går man mere kritisk til værks i en analyse af Wahls' tale, kan det problematiseres, at det er, fordi regnbuefamilier er normale, at de er okay. Man kan spørge sig selv, hvad der ville være tilbage i Wahls' argumentation, hvis man sletter alle de steder, han fremhæver sig selv som en mønsterborger.
- Han er den dygtigste ene procent i landets A.C.T. prøve
- Han ejer og driver sin egen virksomhed som 19-årig
- Han går i kirke
- Han er veltalende og politisk engageret - og man kunne blive ved.
Var hans argumentation stadig blevet taget lige godt imod, hvis Wahls identificerede sig som kvinde, var droppet ud af skolen, ikke troede på Gud - eller noget andet som træder uden for den ‘ønskelige normal’, han taler sig ind i? Det havde i hvert tilfælde været en helt anden tale uden sammenligningspunkter med den originale.
Kort sagt kan talen kritiseres for det samme, som det der har gjort den så effektfuld. Zach Wahls taler sig dygtigt ind i sin modstanders værdier, men gør han det i en så høj grad, at det taler imod LGBT-rettigheder som menneskerettigheder? Er det kun okay for homoseksuelle at gifte sig, så længe det ikke ‘avler’ flere homoseksuelle, flydende køn eller middelmådige samfundsborgere? Eller er det okay, at homoseksuelle gifter sig, fordi de uanset sociale, kulturelle og økonomiske lag er mennesker med samme rettigheder som heteroseksuelle?